Povinné elektronické schránky pre právnícke osoby od 1. augusta 2016

Od 1. augusta 2016 sú aktivované elektronické poštové schránky za účelom bezpečnej komunikácie občanov a podnikateľov s orgánmi verejnej moci a na doručovanie rozhodnutí orgánov verejnej moci. Právnické osoby a zapísané organizačné zložky, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky, sú od 1. augusta 2016 povinné si takúto elektronickú poštovú schránku aktivovať. Povinnosť aktivácie schránky sa netýka malých živnostníkov (fyzických osôb) a podnikateľov.

Elektronické schránky sa nachádzajú na portáli www.slovensko.sk a sú dostupné pre:

  • Orgány verejnej moci
  • Právnické osoby a organizačné zložky
  • Fyzické osoby (občania SR)
  • Fyzické osoby vykonávajúce podnikateľskú činnosť

Aktivácia elektronickej schránky

Aktivácia elektronickej schránky prebieha automaticky a to prvým prihlásením konateľa alebo štatutára firmy. Po prihlásení do schránky a jej automatickej aktivácii môžu úrady doručovať dokumenty a svoje rozhodnutia právnickým osobám už iba v elektronickej forme. Prechodné obdobie aktivácie a platnosti elektronických schránok je od 1. augusta 2016 až do 31. decembra 2016. Od 1. januára 2017 môžu byť dokumenty doručované elektronicky ktorejkoľvek firme aj bez predchádzajúcej aktivácie schránky.

Deaktivácia elektronickej schránky nebude možná. Elektronická schránka zanikne až po vymazaní firmy z obchodného registra.

Doručenie pošty do elektronickej schránky

Doručené rozhodnutia do elektronickej schránky majú rovnakú platnosť a právny účinok ako rozhodnutia doručené v listinnej forme. Úradná pošta sa bude považovať za doručenú v nasledujúci deň po prijatí pošty do schránky. Na doručenú poštu do schránky si môže užívateľ nastaviť automatickú notifikáciu na svoj vlastný email alebo cez SMS. Schránka môže byť využívaná aj na aktívnu komunikáciu so štátom a to v prípade ak má právnická osoba zaručený elektronický podpis.

Prístup do elektronickej schránky

Prístup do elektronickej schránky majú štatutárni zástupcovia firiem (konatelia firmy). Existuje však možnosť splnomocniť inú fyzickú alebo právnickú osobu na prístup k elektronickej schránke. Splnomocniť inú osobu na prístup k elektronickej schránke má však iba člen štatutárneho orgánu a môže tak vykonať prostredníctvom žiadosti, ktorú nájde na stránke www.slovensko.sk. Žiadosť musí byť notársky overená a zaslaná na Úrad  vlády SR.

Na prihlásenie sa na portál a vstup do elektronickej schránky je potrebné:

  • Občiansky preukaz s elektronickým čipom
  • Čítačku čipových kariet
  • Bezpečnostný kód (BOK)
  • Stiahnutá aplikácia eID klient na prihlasovanie
  • Ovládače na čítačku čipových kariet
  • Zaručený elektronický podpis
  • Doklad o pobyte s elektronickým čipom a BOK (cudzinec)
Publikoval: rvdadmin

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.